Wednesday, May 11, 2011

EDISI CHANGKAT IBUL & AYER PUTEH

Macam-macam kisah di sini..Macam-macam gaya budak yang ditemui. Pelbagai cara diguna, pelbagai pendekatan dipraktikkan. Ada yang menjadi.. ada juga yang tak jadi-jadi. Ada yang seperti mentaati.. ada juga yang seperti tiada erti. Ada yang semangat..ada juga yang muka macam kena sengat.  Adoooiii… betullah bak kata pepatah. Lain padang lain belalang..lain orang lain ragam..

Itulah fasilitator BINGKAS. Fasilitator yang bernama sukarelawan. Hakikatnya seorang sukarelawan..memang perlukan rasa suka dan rela. Bila suka.. kita akan lakukan apa sahaja, korbankan apa yang ada, berkongsi apa yang sedia, meski mencabar tetap tegar, meski banyak keletah tetap tidak melatah, bersabar  tanpa alah, bersungguh tanpa mengeluh. Hebat penangan rasa suka kan ? 

Bila rela pula bersarang di jiwa.. bagai di depan tiada halangan. Jika ada halangan.. diterima dengan penuh keterbukaan. Rela berada dalam kesusahan. Rela bergelumang dengan cabaran. Rela meredah meski parah.

Rela kerana suka. Suka kerana rela. Suka ! Suka ! :)

Wahai rakan yang budiman. Teruskan rasa suka dan rela itu. Hanya dengan itu sahaja..yang dianggap ‘apa-apa’ tidak akan menjadi apa-apa. Malah tidak akan timbul istilah mengapa dan kenapa ..jauh sekali..timbul kata-kata ‘xde kerja cari kerja’.

Rakan-rakan.. kerana suka dan rela juga..ingin alang berkongsi hadis Rasulullah SAW yang kita cintai ini..

Dari Anas ra, dia berkata “ Telah bersabda Rasulullah SAW. Barangsiapa yang berjalan untuk memenuhi keperluan saudaranya, Allah akan menulis untuknya setiap satu langkah sebanyak tujuh puluh kebaikan dan menghapuskan tujuh puluh keburukannya. Jika dia berhasil memenuhi keperluan saudaranya itu, maka dia bersih dari dosanya sama seperti tika hari dia dilahirkan. Jika dia mati di saat itu, maka dia masuk syurga  tanpa dihisab”

Besar faedah yang tersedia untuk kitakan rakan-rakan? 

( teringat pulak alang..tika rombongan fasi Jelutong merentas highway dengan sleeping bag tergantung di leher…huhuhu )

4 comments:

  1. tenang jiwa menatap rangkaian kt2 diatas...tp knp...kisah di jelutong itu jgak y nk diungkit! hahah..ape pun gembira bersama BINGKAS...jgn lupe..cerita si katak pekak..hehehe

    ReplyDelete
  2. hahaha..jelutong.. tadak untoong... lagi satu betul ke katak pekak tu pekak ? sebab dia leh jawab soalan huhuhuhu

    ReplyDelete
  3. hahahahah jap...sy un terfikir kata2 alang tu.....hurmmmm... nasib baik adik2 tu tak perasan...

    ReplyDelete
  4. alang: katak tue pekak...tp die leh membaca pergerakan bibir sedara maranya..heheh its complicated to explain..kikiki

    ReplyDelete