Tuesday, July 12, 2011

9 JULAI ITU..

9 JULAI.. Bila Bersih berarak dan bila polis bertindak. Kita plak yang stuck. Tak tau bagaimana nak bergerak. Setiap arah ada sekatan. Hanya bergerak ikut arah yang polis tunjukkan, sampai di hujung jalan.. ada yang hilang panduan. Mencari alternatif sendiri..akhirnya bertemu polis lagi.. dan lagi..dan lagi.. dan lagi..haiii…

Apa-apa pun Alhamdulillah..meski pelbagai halangan 14 sukarelawan sampai ke opis dengan jayanya. Di SALAM  alang memang mengenali  insan-insan yang penuh komited dan dedikasi. Dan 9 Julai itu.. Alang cukup insaf.. sesungguhnya insan-insan itu.. bukan sahaja  komited dan dedikasi tetapi ikhlas dan berjiwa suci. Segala sekatan dan cabaran tekad diredahi. Demi merealisasi misi dan visi. Demi membantu sasaran yang memerlukan. Tanpa mengira bangsa dan anutan. Tak tahu apa bentuk balasan.. Hanya Allah jualah yang berhak membalasi.. kerana hanya Dia jua yang  Maha Mengerti..

Akhirnya menjelang jam 2.00pagi, Modul Peningkatan Penguasaan Bahasa Malaysia khusus untuk SKT Tamil Rawang berjaya disiapkan.  Jam 7.00 pagi..kami bergerak dari SALAM ke SKT Rawang..

Masuk sahaja ke dewan.. berterusan kami diraikan dengan tepukan. Rasa seronok dengan sambutan. Bersemangat bila diberi penghargaan.  Wajah-wajah peserta diperhatikan satu persatu..ceria sungguh mereka. Tapi dalam hati ini.. terlintas rasa ‘awas’ kerana memang sedia dimaklumi pelajar yang menyertai program ini adalah pelajar yang amat lemah penguasaannya dalam  Bahasa Malaysia sehingga cikgu-cikgu sudah habis cara lalu menjemput kami  yang tak tentu taranya.

“aka..kenapa buat satu hari saja ?” seorang kanak-kanak perempuan bertanya tika alang bersalam dengannya . “mmm..” nak jawab apa nih.. alang tercari-cari jawapan yang sesuai. “aka.. lepas ni buat 3 hari ya..” kata kanak-kanak itu tersenyum dan terus berlari mendapatkan rakan-rakannya. Tersenyum alang dibuatnya . Tiba-tiba telinga menangkap nama alang dipanggil “Cik zakiah..” Alang terus berpaling. Cikgu Siva, Guru Bahasa Malaysia SKT itu. “Ya.. Cikgu”. “ada masa tak dalam bulan 9 ? kita buat sekali lagi ?” Cikgu berharap. Alang serba salah. Cuba  berkira-kira dan mengingat-ngingat. Confirm tiada yang kosong. “sori cikgu.. jadual kami dah penuh..” kasihan tengok cikgu yang penuh semangat itu.”err..tapi tahun depan maybe..sebab jadual masih kosong” Alang  cuba memenuhi permintaan. “ok..kita buat Januari ya..saya booking Januari ! Ingat ya ! pantas Cikgu Siva membalas sambil erat bersalam.  Bersungguh-sungguh dia mengingatkan. Bersungguh-sungguh dia mengharapkan. 

…………………….

Sahabat-sahabat.. meski pengorbanan kalian tiada balasan. Senyuman di wajah kanak-kanak itu cukup menggambarkan usaha kalian telah mengisi kekosongan. Meski tiada ganjaran dijanjikan.. genggaman erat dan harapan yang menggunung Cikgu Siva..jelas menggambarkan sumbangan kalian amat didambakan.  Tahniah ! kerana dalam banyak-banyak insan.. kalian yang telah dipilih tuhan..Untuk terus terusan melakukan kebaikan..  :)

No comments:

Post a Comment