Sunday, July 17, 2011

KG. CHUBADAK..

Kami melawat mangsa kebakaran Kg.Chubadak di Dewan Komuniti Sentul Perdana. Bertanya-tanya khabar..bertanya-tanya keperluan.  12 keluarga hanya tinggal sehelai sepinggang. Jika tiada wang simpanan.. ditambah tiada sanak saudara atau sahabat handai menghulur bantuan..aduuuii.. amat sukar nak teruskan kehidupan.  Alhamdulillah.. maklumat keperluan asas mendapat respond baik dari Giant. Sumbangan terus diberi keesokan harinya.

“Terima kasih laa.. akak tak tahu nak cakap apa lagi..” kata seorang kakak.. bersalam erat..bergenang air matanya. 

“Alhamdulillah.. banyak-banyak terima kasih..inilah sumbangan paling banyak kami dapat” Pipi alang dicium kiri dan kanan. Alang rasa.. yang lain pun dicium sama. :)

“Apa nama pertubuhan ni ?” seorang kakak bertanya. “Yayasan Salam Malaysia” Alang membalas dengan jelas. “ ye..ye..memang pernah baca dalam surat khabar.. SALAM”. Alang tersenyum.. “ inilah SALAM rupanya..” kata-katanya terhenti dan kakak itu terus memeluk kami.

Tak berhenti kami nyatakan.. kami hanya orang tengah sahaja. Tak berhenti juga kami memaklumkan Giant yang memberi sumbangan ini semua. Tetapi.. masih tak berhenti juga kami mengungkap perkataan ‘sama-sama’..

Sebelum kami tinggalkan mereka. Sempat kami mengagihkan keperluan utama. Hanya tinggal pampers dan susu bayi sahaja. Itu kami serahkan kepada mereka untuk menguruskannya. Sebab hanya keluarga tertentu sahaja yang layak menerima. 

“kami balik dulu ya..”  Kami minta diri untuk pulang. Tapi ucapan itu bagai tidak didengari.. kerana  masing-masing sibuk memberi cadangan bagaimana nak mengagihkan pampers dan susu bayi supaya tidak timbul rasa tidak puas hati.

Sekali lagi ucapan itu diulangi.. hanya sekadar ingin memaklumi.. tapi  jelas ternyata.. berdirinya kami di situ bagai tidak disedari. Lama-lama kami mengundur diri.. tanpa sesiapa melambai atau menyatakan.. ‘jumpa lagi’. Hanya diiringi senyuman sendiri.. kami melangkah pergi.. hihihi... 

Bila difikir-fikirkan..jika diri ini salah seorang mangsa kebakaran yang aktif memberi cadangan.. agaknya tindakan itu jua dilakukan.. apa yang nak dipelikkan ? tindakan spontan :) 

No comments:

Post a Comment