Wednesday, April 6, 2011

SESUATU YANG HEBAT

Alang dijemput sebagai penceramah di sebuah program. Ramai yang hadir.  Seperti biasa..sebelum Alang memulakan sesi. Alang akan berusaha melihat semua orang. Merenung  mata mereka. Melihat raut wajah mereka.  Rasa keyakinan datang selepas merasai bahawa mereka sedang ternanti-nanti apa yang ingin Alang katakan. Jika ada wajah yang seperti ‘bersedia menolak’ apa sahaja yang akan Alang katakan. Alang kuatkan jiwa.. ‘kau ! tunggu !  aku akan pastikan kau akan melopong sebentar lagi ! ha ha ha ha !”. eeee… tak baik tul perasaan tu kan.. :p LAHAULAWALAQUWATAILLABILLAHIL’ALI YUL’AZIM. Alang tarik nafas dalam-dalam. Ceramah dimulakan.. sedang Alang bercakap.. anak mata ini terpandang 2 orang peserta yang duduk di sebelah kanan dewan. Dalam hati Alang terdetik..macam pernah ku lihat..tetapi di mana ya ?.. seorang perempuan yang agak berusia tetapi bergaya dan seorang lelaki yang masih muda tetapi berjambang kemas. Anak mata ini kerap beralih ke arah mereka. Kadang kala kelihatan mereka mengangguk-angguk dan berbincang seketika. Selesai sahaja ceramah..Alang menutup lap top dan mula mengemas dan menyimpan yang sepatutnya. “puan.. Yang Amat Mulia Sultanah nak jumpa puan..” Suara pegawai bertugas singgah di telinga dan terus menyentak jantung. “ha ! Sultanah ?” “ Ya…Yang Mulia Sultanah Johor dan Putera Mahkotanya “ ibu jari pegawai itu lurus menunjuk  ke arah sudut kanan dewan. Terpaku Alang memandang 2 peserta di hadapan Alang. Bagai terkena genjatan letrik bila mata mereka memandang Alang dan menguntum senyum. Mereka itulah yang Alang perhatikan sejak tadi ! Ya Allah.. memang mereka pernah ku lihat ! “ Mari puan..” Pegawai itu menunjukkan jalan. jantung ni dah nak meletup, mata ni dah berpinar-pinar, kaki ini telah mula menggeletar.  Tiba-tiba kaki Alang  tersadung sesuatu. Alang jatuh dan terduduk !
 Mata Alang terkelip-kelip. Alang memang betul-betul terduduk. Tetapi di atas katil bukan di lantai dewan. Sebesar-besar dewan tadi dah bertukar menjadi sekecil-kecil bilik. Seramai-ramai orang tadi dah hanya tinggal Alang seorang. Senyuman Sultanah dan Putera Mahkotanya bagai perlahan-lahan meresap di dinding. Mmm..Mimpi.. Alang tersenyum.. mimpi jenis ape lak ni… mmm.. tapi orang kata.. kalau mimpi bertemu raja dan kerabat.. kita akan dapat sesuatu yang hebat !.. mmm….dapat apa ek ? mmm.. eh ! eh ! x boleh fikir macam tu.. kalau percaya … isH ! jangan la percaya ! suka-suka pun tak boleh !  NAUZUBILLAHIMINZALIK !
Dalam-dalam tak nak fikir.. kerap juga senyuman Sultanah dan Tengku Mahkota menjengah ingatan. Seronok juge.. hehehe..

........
Selang 3 hari selepas itu Alang memandu ke Kukup Pontian untuk BINGKAS Ken Boon Johor. Memandu seperti  biasa.. singgah di R & R Pagoh..tujuan utama.. isi angin tayar dan beli kuaci untuk dikudap..makan kuaci adalah terapi tidak mengantuk yang berkesan ! jam menunjukkan pukul 12.30 tghr.. kira-kiranya akan sampai di kukup jam 2.00ptg. Insyaallah. Gear diletak di D. CBP tidak bergerak. Mata cepat beralih ke hand break. Hand break telah diturunkan. Pedal minyak ditekan. Mengauuuummm CBP. Kenapa ? Gear diletak di R pula..terhinggut hinggut CBP mengikut arahan. Aduuuhhhh... Gear diletak di D semula. CBP tak mahu bergerak ! Diletak di 2. Tak mahu bergerak ! Diletak di L. Tak mahu bergerak ! Diletak di R sekali lagi. Tak mahu bergerak !. CBP tak mahu ke mana-mana ! Ya Allah !
...........

Jam 7.00 mlm.. CBP baru mahu bergerak. Ia bergerak selepas ia mendapat GEAR BOX yang baharu ! Kos mencecah...dot dot dot.. Alang hanya mampu tersenyum tapi kelat. Kelat tapi ikhlas sebenarnya. Hakikatnya CBP memang berhak dapat.. sudah hampir 7 tahun ia mengerah kudrat dan sudah 225,000 km ia bergerak tanpa mengenal penat. Tafsiran mimpi memang tepat.  Apabila bertemu raja atau kerabat.. kita akan mendapat sesuatu yang HEBAT ! memang HEBAT ! ...Bagi pihak CBP  yang setia berkhidmat :)

2 comments: