Saturday, August 20, 2011

Terawikh Itu Terawat..

Selamat Berpuasa..Selamat menunaikan ibadah ini yang akan sampai ke titik hujungnya..semoga kita sama-sama memperoleh rahmat dan berkatNya. Semoga Allah menguatkan jiwa kita untuk terus ikhlas dalam beragama dan dalam bersamaNya.

Setiap kali alang pergi ke surau di blok sebelah. Setiap kali itu juga alang akan bertembung dengan sorang makcik yang bertatih-tatih menuju ke surau.  Alang kira-kira umur makcik ni mungkin antara 60 hingga 65 tahun. Bersemangat dia nak memeriahkan malam Ramadhan dengan amalan. Kuat dia untuk beribadat bagi memperoleh ganjaran yang berlipat. Alahai..teringat mak di kampung. Sayu lak..

Dalam hati alang terdetik.. makcik ni duduk rumah anak dia kot. Ye laa kan.. dah tua. siapa lagi yang diharap untuk menjaga. Kalau tidak anak sendiri yang telah dibesarkan sepenuh hati. Jika biasa di kampung sudah pasti tak betah  untuk tinggal di suasana yang berbeza. Tiada ayam..tiada itik..tiada pokok-pokok bunga untuk diurus..tiada tanah keliling rumah untuk disapu sampahnya..tiada suara rakan-rakan mengaji, bertahlil dan bermarhaban. Kasihan makcik.. dapat alang bayangkan resah gelisah mak bila duduk di rumah anak-anak lebih dari dua hari..  macam nak demam... huhuhu.. mak..mak..

Minggu lepas sebelum Alang ke Pantai Timur ni.. Alang sempat berbual-bual dengan makcik...... ( errr..tak ingat plak nama dia heee ). "mak cik duduk dengan anak ?" alang bertanya. "tak.. anak-anak semua lelaki nak.. apalah kita nak harap sangat" mak cik itu tersenyum..tapi bersuara lirih. Kasihan.. terasa bagai ada yang terbuku dalam hati. "ni anak ni.. duduk dengan sape ?" giliran makcik itu bertanya. "duduk sorang makcik.." giliran alang pulak tersenyum dan bersuara lirih ( hahahahaha ). "ooooooo...single lah ni ?" makcik itu menepuk kaki alang. Alang ketawa kecil tapi sedikit terperanjat..'single' ? mak cik itu menyebut 'single'. "kerja mana ?" mak cik itu bertanya lagi. " Petaling Jaya" Jawab alang. "jauh tu.. kerja kerajaan ?" tanyanya lagi. " takk.." alang menjawab sepatah. "ooo.. swasta la ye" makcik itu meneka. " tak makcik.. saya kerja di Badan Bukan Kerajaan.. bukan kerajaan dan bukan swasta.. kerja tolong-tolong orang" alang cuba menerangkan.. harap-harap difahami. tapi memang ramai juga yang tak paham. "mmmm...NGO la nii" Makcik itu bersuara. Alang tersentak. Ops ! makcik ini tau istilah NGO ?.. bermakna makcik ini bukan dari kampung. "makcik dulu kerja di mana ?" Alang plak yang bertanya. Nak tau..siapa makcik ni. " 30 tahun mak cik kerja kerajaan.. last sekali dekat Kementerian Perdagangan. Beli rumah ni.. sebab dapat duit 'gratitude', kalau tak.. tak beli juga.. " mengangguk-ngangguk alang. Bukan sekadar memahami apa yang diperkatakan tetapi terjawab sudah mengapa istilah-istilah itu bleh keluar dari mulut seorang mak cik yang alang jangkakan dari kampung... malu rasanya..rasa cam tak patut Alang memandang 'kampung' pada makcik yang bertatih datang ke surau tu. Kalau makcik ni tau..aduuuiiii.. lagi malu Alang dibuatnya. Malu dengan sikap 'label melabel ni..". kalau makcik yang datang itu bergaya atau melangkah dengan senyuman berkeyakinan atau berantai mutiara berjurai ke dada atau bergelang emas tebal sedepa atau berpakaian sutera bertelekung berbunga pelbagai warna. Maka makcik itu akan dilabel moden, hebat dan berpendidikan. Tapi kalau yang datang itu.. bertatih-tatih atau tidak memakai sebarang perhiasan atau hanya menyarung kurung kedah lusuh atau telekung biasa tanpa sulaman. Maka makcik itu adalah dari kampung ..

Adoooiiiii.. teruk..teruk...tak mau dah alang punyai hati macam ni...malu dengan makcik tu..malu dengan diri sendiri..malu dengan Allah..Astaghrafirullahalazim...

Sesungguhnya Terawikh Itu Terawat. Dalam terawikh tanpa sengaja jiwa alang terawat.. terawat hati ini untuk cenderung menjadi lebih baik.. Semoga Allah mengizinkannya..

No comments:

Post a Comment