Sunday, September 4, 2011

MYCorps DI KUALA TRENGGANU..

Menghadapi calon-calon MyCorps Trengganu. Macam-macam juga.. Antara belasan calon, terdapat seorang calon lelaki berbaju merah berbunga-bunga putih. Gaya santai di pantai..hahaha..Ganu Kite.. Bila ditanya apa kemahiran yang dia miliki ? “ Saya pandai memasak. Saya boleh buat kuih. Mak saya yang ajar. Kuih sekaya dengan akok saya memang sedap. Orang sampai datang rumah nak tempah” Bangga dia menceritakan kemahirannya itu. Apabila ditanya lagi..apa kemahiran lain yang dia miliki ? “oohh..saya mempunyai daya tarikan” kami serentak mengangkat kening. Daya tarikan ?. “Kuih-kuih mak saya di bazar mesti habis..sampai tak cukup. Bukan sebab sedap saje..tapi saya lah daya tarikannya.. sayalah satu-satunya lelaki yang pakai apron ! “. Hahahaha.. sungguh yakin dan bersemangat !. 

Calon yang seterusnya masuk.  Seperti meyakinkan. Kemas dan tersenyum. Ditanya..apa itu MyCorps ? “MYCorps adalah satu program yang berkaitan dengan jenayah. Kita akan menjadi mata-mata polis. Sebarang kejadian jenayah kita laporkan secepat mungkin..” hahahaha.. pecah ketawa dalam bilik temuduga itu. Haiii..gaya dah ada. Senyuman menawan. Berjalan penuh keyakinan. Tapi  makna MyCorps dan Rakan Corp bercampur dalam fikiran heeee..

Tepat jam 1.00 petang sesi temuduga calon-calon Trengganu tamat.  Mmm ade mase nak p Pasar Payang ni..huhuhu. Tengah window2 shopping tiba-tiba dapat panggilan dari Jabatan Belia, ade sorang peserta lagi tengah tunggu. Adoooiiii.. jam dah pukul 2.30 petang. Anti klimaks tul calon ni !.  Timbang punya timbang.. kami putuskan untuk menemuduga calon tersebut. “kak lang tau.. soalan yang saya nak tanya.. Ape hebatnya kamu hingga orang lain boleh datang pagi.. kamu pulak datang petang” Tini merangka-rangka soalan. Alang pun nak tunggu ape jawapannya. 

Kami menunggu dalam Bilik Temuduga. Pintu diketuk. “Masuk” Tini bersuara. Calon itu berbaju batik. Bersongkok kemas.Surat Panggilan Temuduga dihulur. Ops ! masa..2.30ptg. Soalan Tini tidak terutara. “ Bagi saya aktiviti sukarela ini adalah tanggungjawab saya kepada Allah dan agama. Sebaik-baik manusia adalah yang memberi manfaat kepada orang lain, itu pesan Rasulullah SAW. Itu yang menjadi motivasi dalam diri saya. Alhamdulillah sejak tiga tahun saya terlibat dalam membantu golongan penagih dadah.. Allah telah memudahkan urusan saya dalam membantu abang saya keluar dari belenggu dadah” Katanya perlahan tetapi cukup jelas. Itu antara jawapan yang diberi.Segala-galanya adalah agama. Minatnya bermula dari agama. Motivasinya berpunca dari agama.Gerak dan perancangannya juga berdasarkan agama.Persis berhadapan dengan Calon Imam Muda gayanya.. :)


Melihat calon ini, alang mengakui..jika kita bersukarela sebab memang kita minat dengan kerja-kerja komuniti, ia takkan kekal, kerana minat akan turun dan naik. Jika kita bersukarela sebab kawan-kawan, bila kawan hilang, kita akan melayang. Jika kita bersukarela sebab mengisi masa lapang, bila komitmen kita bertambah,kerja ini sudah tidak terarah. Tetapi jika kita lakukan sebab Allah menyukainya dan agama menuntutnya, kita akan merasakan ia satu tanggungjawab sebagai Hamba Allah yang sepatutnya insaf dan bersyukur dan sebagai khalifah yang sepatutnya bermanfaat.
 
Alang baru terbaca sebuah hadis Rasululullah SAW “Lepaskanlah diri kamu dari keserakahan dunia sedaya upaya kamu, kerana sesiapa yang menjadikan dunia sebagai tujuan hidupnya, Allah akan mencerai beraikan miliknya yang telah terkumpul dan menjadikan kemiskinan di dalam pandangannya. Sesiapa menjadikan akhirat tujuan dan cita-citanya, Allah akan menghimpunkan miliknya yang bercerai berai, lalu dijadikan kekayaan dalam hatinya dan dimudahkan untuknya memperoleh segala kebaikan” Diriwayatkan oleh Thabrani, Mu’jam AlKabir

No comments:

Post a Comment