Tuesday, February 15, 2011

menjadi seorang lagenda..

“ Lepas aja BINGKAS.. budak-budak semua bingkas !” Dua kali ayat itu diulang oleh Cikgu Izhar, Guru Besar SK Lagenda Langkawi. Keputusan periksa naik mendadak. Pencapaian Bahasa Malaysia, Sains, Matematik semuanya 90% ke atas. “Hari-hari budak-budak berkumpul di sekolah lepas waktu sekolah, tunggu ada kelas tambahan tak ? Mereka sanggup pulang ke rumah hanya untuk makan dan datang semula ke sekolah”. Atas kesungguhan itu..atas semangat itu..murid-murid yang tak pandai membaca diletakkan dalam pengawasan penuh. Mereka tidur di rumah guru yang kosong. 6 orang tinggal di situ sehingga hari peperiksaan. Hasilnya.. pelajar yang tak pandai membaca tu.. boleh dapat C dalam Bahasa Inggeris !. " Alhamdulillah .."

Syukur aku mendengarnya. Sebak..air mata ni nak menitik sebenarnya. ku tahan..kutahan. beberapa kali air liur ditelan. "Saya dapat rasakan.. semangat budak-budak ni bermula dari BINGKAS !"

Besar sungguh pengiktirafan yang diberikan oleh cikgu. tak terkata.. tak tersusun kata-kata untuk membalas pujiannya. Hanya ucapan ..Alhamdulillah..Alhamdulillah.. Alhamdulillah Ya Allah. Apa yang kami semua usahakan, sama ada di pihak sekolah yang mengusahakan, di pihak SALAM yang menguruskan, di pihak sukarelawan yang menggerakkan, di pihak CIMB yang memberi tajaan..telah berhasil. Hasil yang sangat baik. Hasil yang cukup menjadi semangat kepada aku dan rakan-rakan untuk terus menyumbang selagi ada ruang yang diizinkan Allah.

"Awak tahu.. walaupun gred pencapaian kami tidak bagus.. tapi saya cukup puas hati. Peratus keseluruhan jika dikira puratanya.. SK Seri Lagenda telah memotong kedudukan 736 buah sekolah,  sebelum ini.. kejayaan ini tak pernah dicapai "

Alhamdulillah... Ya Allah..

Alhamdulillah..



2 comments: