Saturday, February 12, 2011

sorang budak india ( betul-betul punya)

Perjalanan diteruskan..sudah setengah jam melepasi Bandar Raub menuju ke Lipis. trafik agak perlahan...lebih 10 buah kenderaan di depan bergerak 30km/jam dan kerap membrek. kenapa ye ? sayup-sayup kelihatan ada objek di atas jalan. 'ooh ! kemalangan..' 2 buah motor tergolek di tengah jalan. kelihatan seorang lelaki terkial-kial bangun.. mengalihkan motornya. manakala seorang lagi..masih bertopi keledar berteleku di tepi motornya yang dah bersepai di bahagian depan sambil memeluk lutut. Masih ditengah jalan !. satu-satu kenderaan melepasinya tanpa berhenti ! tanpa membantu ! heeiiii... kenapa tak berhenti ! dari jauh kulihat yang bertopi keledar itu mengensot-ngensot ke tepi jalan..sakit kelihatannya. 'ada tak yang berhenti.. ada tak.. Ya Allah..' aku dah tak senang duduk. 'ada tak orang berenti lang ?' tanya si su. 'entah..' jawabku sepatah..mataku tak lepas memandang setiap kenderaan di depan yang sememangnya perlahan..berusaha mengelak motor yang bersepai..mengelak mangsa yang bertopi keledar.. dan terus memecut laju. 'kita turun tak lang ?' su tanya lagi..sambil menanggalkan tali pinggang keledarnya 'harap-harap ada orang tolong..' kataku serba salah. macam-macam persoalan dalam fikiran.. macam-macam akibat yang kubayangkan apabila hanya kami yang turun membantu. kami perempuan, tempat ini bukan tempat yang  biasa kami lalui, lokasi agak terpencil, kiri kanan hutan getah. kes-kes orang yang membantu akhirnya 'meminta bantuan' kerap berlaku.. aduuuiiii..macammana ni. kenapa laaa.. tiada siapa yang berhenti..

Tup-tup sebuah Hyundai Matrix berhenti. Alhamdulillahhh..legaa.. CBPku semakin hampir..semakin jelas mangsa yang duduk di tepi jalan, seorang budak perempuan india yang berumur seawal 20an..giliranku mengelak motor yang bersepai..dan terus melepasi mangsa..Melalui cermin pandang belakang.. kulihat pemandu hyundai matrix masih tidak keluar dari kenderaannya..dan kenderaan lain masih tidak berhenti..

Sepanjang perjalanan semalam.. tak berhenti fikiran ini membayangkan wajah adik india itu. tak berhenti juga fikiranku berfikir.. kenapa orang lain tak berhenti.. tak berhenti juga hati ini..mengutuk diri sendiri kenapa aku menjadi orang yang mementingkan diri... :(

No comments:

Post a Comment